Recenze - Rudá pyramida

Kniha: Rudá pyramida
Autor: Rick Riordan
Série: Kroniky Cartera Kanea
Díl: 1.
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 407

Anotace: První díl nové trilogie Ricka Riordana! Myslíte si, že je nějaký med nechodit do školy, věčně létat po celém světě, vozit s sebou jenom to, co se vejde do jednoho kufříku, a nemít žádný pořádný domov? Tak to budete koukat! Už šest let cestuje Carter Kane z místa na místo se svým otcem, věhlasným egyptologem. Pořádně nezná ani vlastní sestru Sadie, která žije s prarodiči v Londýně. Děti se smějí setkat jen dvakrát do roka a tentokrát pro ně otec ještě ke všemu vymyslí nudnou prohlídku Britského muzea. Jenže pozor - egyptští bohové se probouzejí! Začínají nejděsivější Vánoce jaké kdy Carter a Sadie zažili.. Od toho dne se život čtrnáctiletého Cartera a dvanáctileté Sadie obrátí naruby. Sourozenci Kaneovi zjistí děsivou pravdu o své rodině a poznají tajemné egyptské bohy mnohem líp než z otcových výkladů a exponátů v muzeích. Objevte zblízka starověký Egypt s jeho magií, dobrem i zlem a připojte se k dobrodružné výpravě sourozenců Kaneových.

Obálka:
Obálka je plastová a snímatelná - na té hořejší je Sutech, jak bojuje s Carterem a na té spodní je prostě čistá červená, jen s názvem knihy. Tu čistou jsem si naprosto zamilovala, naopak od té se Sutechem, ta mi přijde taková divná.. (A ještě k tomu je špatně! :D)

Zvláštnosti knihy:
Hlavním rozdílem mezi touhle sérii a jakoukoli jinou je ten, že kniha je vlastně "přepisem digitální nahrávky" což nám už ze začátku prozrazuje varování. Přijde mi to jako super nápad, čímž Riordan odlišil knihu od Percyho série, ale pokud dáváte při čtení pozor, tak v knize můžete najít na Percyho různé narážky.. Ale tahle existence nahrávky mě zároveň celkem naštvala, protože to vyspoilerovalo, že oba to s největší pravděpodobností přežijí, jinak by přece nemohli nahrát nahrávku.. Takže kdykoli tam byla nějaká bitka, oni cestovali se svým někam se svým ba nebo prostě cokoli, tak se vytratilo to napětí, jestli přežijí nebo ne..

Jako další je tu doplňování hieroglyfů. Když tam nějaký zmíní, tak se tady i ukáže.. Přijde mi to jako super nápad, sama bych si to nezvládla představit..

Styl psaní:
Každé dvě kapitoly se zde mění pohled - ze Sadii na Cartera. A Rick se zde také vrátil ke svému pojmenování kapitol. Hrozně moc lidí to nesnáší, ale já to popravdě mám fakt ráda! Sice vám to jakž takž řekne, co se stane, ale jsou fakt dobrý!

Kniha je převážně psaná v první osobě osoby jednotné (já) a to jen kromě akcí, které podnikají najednou, to se pak pochopitelně změní na 1. osobu množné osoby (my). Jsou zde také popsány vnitřní monology, která postava vede. A chvílemi taky to, co říká druhá osoba, zatímco nahrávají nahrávku.

Moje hodnocení:
Na knize mi nějak nesedl věk postav. Carterovi je 14 a Sadie 12. A už od první jakési výzvy se ukázalo, že Carter je ve skutečnosti skvělý bojovník a Sadie super čarodějka. SPOILEEER(Sice měli v sobě bohy, ale to nic nemění.) KONEC Popravdě, nikdy jsem neslyšela o dítěti, co by ve 14 letech dokázal bojovat s bohy a neumřít a to bez předchozího výcviku. Nebo o 12 let staré holce, která si tam prostě jen tak přijde a vyhodí dveře do vzduchu. A o 2 dny později několik metrů země a o dalších pár dní později si jen tak pomocí jednoho slova spravit celý pokoj a neumřít. (Pravda, nikdy jsem neslyšela o žádném klukovi, co bojuje s bohy a holce co umí kouzlit, ale to teď vynecháme.)
Když jsem knihu poprvé otevřela, byla jsem nadšená, že jsou v Londýně. Jak byl Percy v Americe, tak oni budou v Londýně. Ale to jsem se spletla. Netrvalo to moc dlouho a už se naše parta objevila v úžasném New Yorku (jak jinak), konkrétně Brooklynu. Zde pár dní pobudou a pak zjistí, že svět je vlastně v ohrožení a jen oni jej můžou zachránit! A ještě k tomu na to mají jen pár dní. Jo a ještě jsou samozřejmě nejmocnější děti za celá staletí.. Prostě Riordan klišé.
A i když se to na první pohled nezdá (teda aspoň mně) tak v egyptské mytologii je ve skutečnosti extrémně velké množství jmen, které znějí tak nějak stejně a hrozně se člověku pletou. Což znamená, že bych ocenila, kdyby na konci knihy byl jakýsi slovníček a člověk by se tam prostě kouknul a viděl, kdo že tenhle týpek je vlastně zač a nemusel si ho vyrábět celý den doma sám. (A pak ho ztratil a dělal celý znova, ale pššt :D)
Ale jak už jsem řekla, kniha je zaměřená na egyptské bohy a příšery a prostě všechno, co v egyptské mytologii mají, až na to, že je to v Americe. Což se mi právě na té knize líbí. Takovou tou zábavnou formou vás jakž takž naučí onu zapeklitost a neustálou měnivost téhle mytologie, její bohy, příšery, jak vypadá duat a co to vlastně je a pokud chcete a nudíte se, tak i nějaké egyptské znaky a tím, jak je to v moderní době, tak postavy nemluví mrtvým jazykem, ale normálně..
Kniha celkově je podána takovou tou zábavnou formou - je napsaná spisovně, ale přirovnání jsou taková, jaká člověk někdy nečeká a rozesmějí ho. Celkově je tam spoustu ukrytých vtipů.
"V kroužku byly dva jednoduché symboly, koš a vlna. "KN", oznámil Carter. "To znám. Je to naše jméno, KANE." "Nechybí tam pár písmen?" Carter zavrtěl hlavou. "Egypťané obyčejné samohlásky nezapisovali. Jenom souhlásky. Samohlásky si musel člověk domyslet z kontextu." "To byli teda vážně šílenci. Takže to klidně mohlo znamenat KUNA nebo IKONA nebo KINO nebo AKNÉ.""

A nějak takhle se táhne celý příběh. Carter řekne něco, protože je díky tátovy samozřejmě nejchytřejší egyptoolog na světě a Sadie na to řekne nějakou blbost. Ale pobaví :D Protože běžně přirovnáváme svoje příjmení k akné! :D

SPOILER DODATEK: Nevím, jestli ze mě teď mluví moje fanouškovství do Game of Thrones, ale celkem mě naštvalo, že v celé knize neumřela ani jedna hodná postava! Carter a Sadie přežili, to není překvapení, ale i Amos, i přesto, že jej posedl Sutech, přežil Khufu, Zia a dokonce i Bastet, která vlastně umřela, ale pak se vrátila.. Jediný kdo tu umřel byli jejich rodiče, ale i s těmi se pak setkali a zjistili, že jsou vlastně živý, až na to, že v duatu a oni je můžou prakticky kdykoli navštěvovat. Úžasné, naprosto úžasné.. SPOILER END

Ale kniha i přes všechno byla čtivá, zábavná a takový ten typ, po které šáhnete, když nemáte náladu na to si oblíbit postavu a následně ji vidět umřít.. Ale musím říct, že ten konec jsem fakt nečekala. Dopadlo to úplně jinak.. Díky čemuž má kniha o srdce víc..

CELKOVÉ HODNOCENÍ: